sofiero




1864 köpte kronprins Oskar och hans hustru Sophia Skabelycke, en bit norr om Helsingborg, för att där bygga sitt sommarslott Sophie-Ro. Detta ställe skulle skänka Drottningen Sophia lugn och ro.
Och det var så namnet blev till. 1905 skänkte Oscar II slottet till sitt äldsta barnbarn, Prins Gustav Adolf och hans hustru Margareta, i bröllopsgåva. Med stor entusiasm började Kronprinsparet planera och skissa på den tillhörande trädgården. Gustav Adolf ägnade mycket tid på slottet och i trädgården och började plantera rhododendron, det är delvis denna samling som har gjort slottsträdgården så erkänd.

Det är med stolthelt som jag kan säga att denna park är min arbetsplats. Idag blev parken dessutom utsedd till europas vackraste park! Så om ni ska ut på utflykt i sommar och inte vet vart ni ska åka, åk då till Sofiero för ni kommer att få en upplevelse ni inte kommer att glömma!










Maja från Lena Anderssons böcker har fått ett grönsaksland i parken där hon lär barn om grönsaker och bokstäver. Har någon av er varit på Sofiero?


Kommentarer
Postat av: Veronica

Visst har vi varit på Sofiero! Det var där jag hittade ett litet kort med din bloggadress på vid en fin virkad prinsesstårta. Tipsar nu alla kompisar om den :) Får gratulera till en fantastiskt vacker arbetsplats. Majas trädgård var ju så underbart pittoresk att man bara vill att lilla skruttan skall växa upp snart så man kan gå där ännu längre med gott samvete. Tack för fin blogg, jag njuter av den.

2010-07-06 @ 00:22:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0